23/03/2013

Tidningen Ångermanland. Dag 5.
Att säga ifrån kan vara lönsamt






Ibland kan det löna sig att gnälla. I onsdags var jag ute på ett jobb med Sten Engblom från Kramforsredaktionen. Vi var hos en fåruppfödare i Lökom och skulle göra ett större bildjobb.
Tanken var att det skulle filmas också men det sket jag i så fort jag insåg ljusets begränsningar där klippningen skulle äga rum. Att klippa ett får går ganska snabbt så jag valde att satsa allt på bildreportaget i tidningen.

När jag kommit hem igen och gjort ut bilderna och lagt in dem i Newspilot enligt rutin, fem bilder till repet och en till ettan, så gick jag hem, nöjd med mitt dagsverke. På fredagen när sidan var redigerad och klar för tryck såg jag att de ändrat ordningen på bilderna och dessutom bytt ut ettabilden mot en av aktivitetsbilderna ur reportaget. När man bara har fyra bilder på ett uppslag för att berätta något finns inte så stort utrymme att byta ut bilder. Eftersom det redan fanns en bild på får i reportaget och bara en aktivitetsbild kändes det lite verklighetsfrämmande att de bytt aktivitetsbilden mot ytterligare en bild på ett får. Jag blev ganska sårad av att redigeringen ändrat det jobb jag lagt en hel del energi på utan att fråga mig, eller ta en diskussion kring bytet av bilder.

Jag ringde till nattchefen och påpekade att jag tyckte det kändes lite dumt att byta just de bilderna eftersom det fanns en tanke med ordningen och att ettabilden var tänkt att göra läsarna nyfikna och titta en gång till. Han sade att han skulle testa att byta och se om han kunde se det jag såg. I ärlighetens namn trodde jag att han skulle lägga på luren och skita i vad jag sagt.

Mycket lyckligt överraskad såg jag ettan på Ica i morse. De hade bytt tillbaka bilderna till den ordning jag tänkt mig. Att som praktikant ha tagit mig ton första veckan på jobbet och att blivit tagen på allvar kändes vansinnigt bra. Både att jag tagit mig modet att gnälla när jag "ska" hålla tyst men främst för att jag blivit lyssnad på. Att bli lyssnad på på jobbet har jag inte upplevt på tre och ett halvt år och här får jag gehör första veckan. Fantastiskt!





Igår var jag och Jörgen Sundin på lunchmöte i Junsele. Områdets företagare var samlade i toppstugan för att träffa Stefan Karlsson, mannen som köpt hotellet på Hallstaberget. Han berättade om sig själv och varför han satsat på ett hotell i Sollefteå.

Inte ett helt lätt bildjobb. Stora fönster och direkt solljus från bakom motivet är inte ett drömläge. Stort tack till den som uppfann kurvlagret.

© Hampus Hagstedt 2013

1 comment:

Queeniepatch said...

Grattis till din framgång!
Återigen visar du oss vackra bilder. Framför allt tycker jag att du lyckats med att hantera ljuset; de bildar intressanta gluggar i bilderna utan att ta fokusen och skärpan från huvudobjektet. Varma toner gör miljön inbjudande.

I den sista bilden kan man se att talaren har något intressant att berätta. Du har fångat honom i mitten av bilden, i skärpa trots motljuset, och med rader av framåtlutande kroppar vända mot honom.
För mig är detta fotojournalistik.

Jag ser fram emot fler fina fotoreportage.