14/11/2013

Självporträtt

Jag vaknade tidigt i morse och hamnade att se programmet "alla är fotografer" i SVT. Första avsnittet handlar om "selfies" och behandlar ämnet självporträtt. För att det ska fungera som tv-underhållning så har man gått ner lagom djupt i ämnet. Men jag kan ju inte stanna där utan känner att programmet har nått en högre nivå. Programledarna har skrapat ämnet på ytan och genom att inte gå för djupt så har de öppnat för eftertanke! För vad är ett självporträtt? Är det "the pregnant belly duckface selfie", "The Say Something That Has Nothing To Do With Anything Selfie" eller går det djupare?

Jag tror att alla bilder i någon mån är självporträtt. Går jag ut och gör ett reportage en dag då jag är på dåligt humör så syns det i bilderna. Är jag ledsen så syns det på stämningen jag skapar. Samma sak tänker jag gäller för självporträtt. Oavsett hur du väljer att göra. Hur du väljer att göra ger ett undermedvetet svar på vem du är i stunden du tar bilden. Det är därför som självporträtt är bland det svåraste man kan göra. För att allt det undermedvetna behöver göras medvetet. Ett bra självporträtt tror jag måste komma ur god självkännedom. Eller medvetenhet om brist på självkännedom.

När jag ena dagen är på humör för att iklädd endast kalsonger och peruk, liggandes på en matta av konfetti ta ett självporträtt så stämmer den bilden för att det är vad jag känner för att göra just då. När jag sedan nästa dag verkställer idén (som jag nu tröttnat på för att den var en impuls) så kommer mitt uttryck i bilden att kännas forcerat. OCH DET ÄR LIKA SANT. Därför tror jag att selfien är en bra samtidsdokumentation. Jag känner själv att jag är för dålig på att göra dem, att jag borde ta ansiktsbilder när jag sitter på bussen, begravningen, födelsedagen och den vanliga dagen och DATERA dem. De kan sedan, när jag tagit några tusen, tillsammans bilda ETT porträtt.

Ett självporträtt som inte är en selfie. Som är mer själsligt och som berör hela min person behöver precis som så många andra bilder tas i det avgörande ögonblicket för att bli riktigt bra. Ett självporträtt behöver fånga själva komplexiteten, alltså det ögonblick då all glädje, sorg, humor, temperament och alla andra tusentals uttryck finns samlade i samma ögonblick. Att fånga komlexitet är – komplext. Kanske gäller samma formel som för andra bilder. Att det krävs ca 36 exponeringar för en ok bild, 360 för en bra och 3600 för en BRA.

"Alla är fotografer" ger inte så många svar. Och när det gäller fotografi är det bra. Precis som att en bra bild ställer frågor hellre än ger svar.

Svaren ska du hitta själv, men lite ledsagan kan behövas. Människor som har intresse men ännu inte insikt i fotografiets värld får hjälp att hitta till dörren men får själva ta steget in.




http://www.svtplay.se/video/1595949/del-1-av-6 http://wittyandpretty.com/2013/11/01/the-16-worst-types-of-selfies/


Hampus

No comments: